Wat is assertiviteit?

Wat is assertiviteit

Wat is assertiviteit?

Het is moeilijk om echt assertief gedrag vast te stellen zonder te weten wat assertiviteit is. Dit komt deels doordat er een dunne lijn is tussen assertiviteit en agressie, en veel mensen kunnen de twee vaak door elkaar halen. Om die reden is het nuttig om beide duidelijk te definiëren: assertiviteit gaat over controle, agressie gaat over macht. Een goede manier om erover na te denken is: assertiviteit gaat over onderhandelingsmacht, agressie over dominantie. Hier is een voorbeeld:

Als ik een sollicitatiegesprek doe, zou ik assertief vragen stellen, op zoek zijn naar tekenen dat ik goed bij mij past, naar relevante arbeidsverleden vragen, vragen om rechtstreeks met de persoon te praten, enz assertief uitstekend. minder vergelijkbaar met wat ik zou doen als ik met mijn baas zou praten, maar ik zou op geen enkele manier agressief zijn. Tijdens mijn sollicitatiegesprek probeer ik de behoeften, kansen en problemen in te schatten waarmee het bedrijf wordt geconfronteerd, en uit te zoeken hoe ik het beste aan die behoeften en problemen kan voldoen. In dat proces beweer ik niet per se de best mogelijke werknemer te zijn, maar ik zeg dat ik weet hoe ik het beste kan voorzien in de behoeften en problemen van het bedrijf. Het idee achter assertiviteit is dat ik directe, open communicatie gebruik om erachter te komen hoe ik het beste kan voorzien in de behoeften en problemen waarmee het bedrijf wordt geconfronteerd.

Kortom, assertiviteit (in de context van een sollicitatiegesprek) is actief en niet-agressief communiceren met het oog op het bevredigen van behoeften, het bepalen van behoeften, het vaststellen van behoeften en het creëren van gedeelde doelen. Een agressieve communicatiestijl daarentegen is een stijl waarbij je terugdeinst, weigert het recht van de ander op een hoorzitting of zelfs het recht om te spreken te erkennen, veel nadruk legt op je eigen woorden en daden, en erg boos wordt op en verdedigend tegen de andere persoon, die vaak achter hun rug over hen praat, hen de schuld geeft van alle problemen in de relatie, enz. Een assertieve communicatiestijl kan vaak worden geassocieerd met confronterend zijn en zelfs schreeuwen. Het wordt niet aanbevolen om deze stijl te gebruiken wanneer u midden in een gesprek met iemand zit.

Meer informatie op: Assertiviteit en Zelfvertrouwen Cursus

Published by